Bijlagen

Reserves

Verbinding A8/A9

Naam:

Verbinding A8/A9

Doel:

Verbinding tot stand brengen tussen de snelwegen A8/A9

Raadsbesluit instelling reserve:

Voorjaarsnota 2025

Voeding:

Vanuit het investeringsfonds is in 2025 € 14 mln. overgeheveld naar de bestemmingsreserve verbinding A8/A9.

Omvang:

minimaal

€ 0,-

maximaal

€ 14 mln.

Looptijd:

Van

2025

tot

2030

Bestedingsplan en historie: (bedragen € 1.000)

Jaar

stand 1 jan.

toevoeging

onttrekking

Stand 31 dec.

2025

-

14.000

-

14.000

2026

14.000

-

-

14.000

2027

14.000

-

-

14.000

2028

14.000

-

-600

13.400

2029

13.400

-

-6.700

6.700

Toelichting:

Onderbouwing bestedingsplan

Op 31 januari 2022 heeft Provinciale Staten ingestemd met het Landschapsplan Stelling van Amsterdam/ Verbinding A8-A9. Daarmee is voor het eerst draagvlak bereikt voor een tracé en de inpassing. De zorgvuldige inpassing maakt de verbinding A8/A9 mogelijk en versterkt tegelijk het landschap en de stelling van Amsterdam. De kans op goedkeuring van Unesco is daarmee vergroot, maar levert wel een grote extra financieringsvraag op waar voorlopig geen oplossing voor is. De gemeente blijft bij de Provincie Noord-Holland aandringen op een snelle realisatie van de Verbinding A8-A9. Uitgangspunt is dat er zicht moet zijn op de financiering, voordat gestart wordt met de plan uitwerkingsfase. Ook voor Unesco is er geen urgentie voor een uitspraak zolang er geen zicht op financiering is. Het Rijk heeft aangeven niet te willen bijdragen en de omslag van nieuwe infrastructuur naar de urgentie op groot onderhoud bij het Rijk heeft de kans op een bijdrage niet vergroot. De provincie heeft in haar coalitieakkoord opgenomen om te zoeken naar een robuust haalbaar alternatief die de stelling van Amsterdam niet raakt. Er wordt nu onderzocht hoe verder te gaan met de planuitwerking daarvan. Zicht op realisatie van het huidige plan is er niet voor 2029, waardoor de reservering voor de bijdrage aan de realisatie vooralsnog op 2029 staat. Vanwege het verloop zijn de korte termijn leefbaarheidsmaatregelen van de Provincie en Zaanstad nog belangrijker geworden. Naast € 11 mln. vanuit de Provincie voor haar maatregelen rond de N203 zijn op de verbindingsweg Dorpsstraat-Communicatieweg na, de Zaanse maatregelen nog ongedekt.   
Het nu door de provincie gestarte proces om te komen tot een robuuste oplossing voor de Verbinding A8-A9 was nog niet voorzien in de begroting van 2024. De Provincie wil Zaanstad nauw betrekken en dat vraagt extra inzet vanuit Zaanstad in 2024 en 2025. Extra capaciteit is nodig voor afstemming en vakinhoudelijke inbreng en toetsing van de actualisatie en verbetering van de alternatieven alsmede voor de begeleiding van het proces en de communicatie met de omgeving. Dekking wordt gezocht door herbestemming binnen bestaande middelen in de exploitatie en reserveringen binnen het investeringsfonds voor de Zaanse leefbaarheidsmaatregelen. Het college had al aangekondigd om in de zomer van 2024 te komen met een integraal voorstel voor de realisatie van de gehele mobiliteitsopgave in Zaanstad Noord in het kader van de aangenomen Motie Leefbaarheid Zaanstad Noord “Schop in de Grond” in samenhang met de korte termijn leefbaarheidsmaatregelen, het vastgestelde Mobiliteitsplan Noord en het in voorbereiding zijnde Mobiliteitsplan Assendelft. Zie de raadsinformatiebrief ‘Stand van zaken korte termijn maatregelen leefbaarheid Krommenie Assendelft’ d.d. 27 maart 2024 (8231028). Het college zal de aanpak naar een robuuste oplossing A8-A9 daarin meenemen met een raming en integraal dekkingsvoorstel voor de benodigde inzet. Een globale inschatting geeft een indicatie van 0,2 mln. in 2024 en 2025.
Dekking is mogelijk door herbestemming uit de bereikbaarheidsdeal ad € 0,3 mln. voor carpoolplekken (Zie bereikbaarheidsdeal overig), en € 2 mln. aan bestaande dekking in de exploitatie die niet meer wordt ingezet voor het verminderen van geluid en fijnstof overlast door het ophogen van geluidsschermen op de A8 nabij de Coenbrug. Een deel van de Zaanse leefbaarheidsmaatregelen is afhankelijk van de dekking vanuit de VJN ten behoeve van het actieplan fiets. Bij de begroting van 2025 of de VJN 2025 kan overwogen worden om een deel van de reservering verbinding A8-A9 voor de landschappelijke inpassing (7 mln.) naar voren te halen.  

Overzicht van de verplichtingen die reeds zijn aangegaan

Consequenties indien reserves (deels) vrijvallen

Dan kan de verbinding tussen de A8 en A9 niet tot stand worden gebracht.

Deze pagina is gebouwd op 05/15/2025 13:23:02 met de export van 05/13/2025 17:22:36