Producten

Mobiliteit

Product 2.3 Mobiliteit

Realisatie en prognose van indicatoren

Realisaties

Prognose

Streefwaarden

Naam

2021

2022

2023

2024

2025

2025

2026

Bron

% Inwoners dat tevreden is over verkeersveiligheid in de eigen buurt

43%

40%

42%

46%

45%

45%

60%

Zaanpeiling

Aantal publieke laadpunten voor elektrische auto’s

394

494

810

880

1.102

1.200

1.500

MRA-e

Duurzaamheids-score van de mobiliteit in de gemeente

n.b.

4,78

4,49

5,14

5,18

5,20

6,0

CROW

Toelichting:

Verkeersveiligheid
Deze indicator geeft weer hoeveel inwoners tevreden zijn over verkeersveiligheid, oftewel de subjectieve verkeersveiligheid. In 2024 is dit percentage licht toegenomen, wat een positief signaal is. Ondanks de groeiende mobiliteit in het afgelopen jaar, ervaren bewoners het verkeer niet als onveiliger. In 2024 is het aantal ongevallen helaas wel toegenomen. Waar Zaanstad de voorgaande jaren nog afweek van de landelijke stijging, was er in 2024 ook in onze gemeente een stijging zichtbaar. De komende jaren is de landelijke verwachting dat het aantal ongevallen op de weg verder zal toenemen, mits er niet wordt ingegrepen. De toename in mobiliteit is met name zichtbaar op de fietspaden, waar het steeds drukker wordt door de opkomst van e-bikes en andere snelle fietsen. Daarnaast blijven steeds meer ouderen actief deelnemen aan het verkeer, wat invloed heeft op de beleving van verkeersveiligheid. Met de invoering van risico-gestuurd beleid zal de komende jaren in samenwerking met de vervoerregio Amsterdam ingezet worden op het keren van deze landelijke trend (SPV en RAV2030). In 2024 is het Werkplan Verkeersveiligheid 2024-2026 vastgesteld, hiermee wordt gewerkt aan verkeersveiligheid. Ook wordt er op een aantal wegen in de gemeente een maximumsnelheid van 30 km/u ingevoerd. Dit is vastgelegd in de rapportage gebiedsontsluitingsweg 30 (GOW30).
Gezien deze ontwikkelingen verwachten we dat dit percentage stabiel blijft en in lijn zal blijven met de streefwaarde.

Laadpunten
Per maart 2025 telt de gemeente Zaanstad 910 laadpunten, met nog 192 laadpunten in voorbereiding. De verwachting is dat dit aantal eind dit jaar uitkomt op circa 1.100 laadpunten. De gemiddelde doorlooptijd van een laadpunt, van aanvraag tot realisatie, bedraagt ongeveer acht maanden. Dit wordt voornamelijk beïnvloed door het verkrijgen van een netaansluiting, waarbij in steeds meer gevallen uitbreiding van het net (zoals extra trafo-capaciteit) noodzakelijk is. Hierdoor wordt verwacht dat de doorlooptijd verder zal toenemen, iets waar de gemeente weinig invloed op heeft. Door deze vertragingen is de verwachting dat de streefwaarden voor 2025 en 2026 niet volledig worden behaald. Desondanks is het aantal laadpunten in de afgelopen drie jaar bijna verdrievoudigd, waardoor de gemeente Zaanstad goed in staat is te voldoen aan de groeiende laadvraag.

Deze pagina is gebouwd op 05/15/2025 13:23:02 met de export van 05/13/2025 17:22:36