Bedragen x € 1.000 | |||
Originele begroting | Mutatie | Gewijzigde begroting | |
Gezondheid | 2025 | 2025 | 2025 |
Lasten | 200.975 | 14.466 | 215.441 |
Baten | -6.986 | -2.246 | -9.232 |
Saldo van lasten en baten | 193.989 | 12.220 | 206.209 |
Toevoegingen reserves | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen reserves | -345 | -462 | -807 |
Totaal saldo incl. reserve mutaties | 193.644 | 11.758 | 205.402 |
Toelichting op hoofdlijnen
Ten opzichte van de Begroting 2025 zijn de lasten € 14,47 mln. hoger. De baten zijn - € 2,25 mln. hoger. De toevoegingen aan de reserves zijn niet gemuteerd en de onttrekkingen -€ 0,46 mln. hoger. De verschillen worden hieronder toegelicht. Als de mutatie een relatie heeft met een ander programma dan staat dit aangegeven in de voorlaatste kolom.
Omschrijving (bedragen x €1.000) | Lasten | Baten | Toevoeging reserves | Onttrekking reserves | Saldo opgave | Relatie andere opgave | Saldo |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties met een effect op de Begroting | |||||||
1. Jeugdzorg bijstelling op basis van realisatie 2024 | 5.789 | 5.789 | 5.789 | ||||
2. WMO Bijstelling op basis van realisatie 2024 | -1.163 | -215 | -1.378 | -1.378 | |||
3. GGD vertraging verhuizing | 210 | 210 | 210 | ||||
4. DUVO | 273 | -305 | -32 | -32 | |||
5. Doelgroepenvervoer AOV | 109 | 109 | 109 | ||||
6. Kapitaallasten vanuit jaarrekening 2024 | -255 | -255 | -255 | ||||
7. Ontwikkelbudget sociale basis | 1.625 | 1.625 | 1.625 | ||||
8. Opvang dak en thuislozen Goudestraat | 274 | 274 | 274 | ||||
9. Kostenverdeling | 1.119 | -1181 | -62 | -62 | |||
Mutaties met een saldo neutraal effect op de Begroting | |||||||
A. Sportpark Hoornseveld | 5.827 | 5.827 | -5.827 | 0 | |||
B. Proeftuin toekomstscenario | 500 | -500 | 0 | 0 | 0 | ||
C. Capaciteit afd. contractmanagement | -253 | -253 | 253 | 0 | |||
D. Onttrekking restant dekking Klaas Katerstraat 7 | -462 | -462 | 462 | 0 | |||
E. Reserve budgetoverhevelingen | 360 | 360 | -360 | 0 | |||
F. Overige kleine verschillen | 51 | -45 | 6 | -148 | -142 | ||
Totaal | 14.466 | -2.246 | 0 | -462 | 11.758 | -5.620 | 6.138 |
Mutaties met een effect op de Begroting
1. Jeugdzorg bijstelling op basis van realisatie 2024
De kosten voor jeugdhulp zijn in 2024 verder gestegen, wat resulteert in een bijstelling van € 4,2 miljoen vanaf 2025 om de begroting op het niveau van 2024 te brengen. Daarnaast wordt de verwachte volumegroei van jeugdhulp in 2025 verhoogd tot 4,7%, wat leidt tot een bijstelling van € 1,6 miljoen vanaf 2025, afhankelijk van mogelijke compensatie door het Rijk.
2. WMO Bijstelling op basis van realisatie 2024
Jaarlijks wordt de specialistische ondersteuning bijgesteld aan de hand van de realisatie over voorgaande jaren. De aanpassingen die worden doorgevoerd zijn aan de hand van volumegroei (WMO voorspel model) en indexaties (o.a. OVA, PPC en CPI) Het betreft een open einderegeling. Hierdoor is er een structureel voordeel van - € 1,38 mln.
3. GGD vertraging verhuizing
In de begroting voor 2025 is rekening gehouden met de verkoopopbrengsten van het pand van de GGD aan de Vurehout, vanwege de geplande verhuizing van de GGD naar het Prins Bernhardplein. Echter, deze verhuizing is vertraagd, waardoor de verkoopopbrengst een jaar wordt uitgesteld naar 2026. Dit resulteert in een financieel nadeel in 2025 (omdat de begrote opbrengst is uitgesteld) en een voordeel in 2026. Voor Zaanstad betekent dit een verschuiving van € 0,21 mln. tussen 2025 (nadeel) en 2026 (voordeel). Over een periode van twee jaar is dit per saldo neutraal, maar het heeft wel een effect wanneer je dit per jaar bekijkt.
4. Decentralisatie-uitkering Vrouwenopvang (DUVO)
Vanaf 2025 wordt de DUVO verhoogd met 4,91%, wat resulteert in een stijging van de baten met € 0,1 miljoen door doorbelasting aan de gemeenten. De kosten voor de ambulante begeleiding van de Blijf Groep worden lokaal opgenomen, waarbij € 0,2 miljoen regionaal wordt gedekt en € 0,3 miljoen door de eerdere onterechte indexatie in de begroting. Op totaalniveau blijft er door de onterechte indexatie op de DUVO-middelen blijft er nog € 0,03 miljoen over voor de algemene middelen.
5. Doelgroepenvervoer Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) en Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV)
We verwachten dat de kosten voor het AOV/CVV in 2025 met ongeveer 9% zullen stijgen (€ 0,11 mln.) . Dit komt doordat meer reizigers met een AOV-indicatie gebruik maken van het product. Daarnaast is de kwaliteit van het product verbeterd, waardoor het vaker wordt gebruikt. Het aantal declarabele kilometers zal waarschijnlijk weer op het niveau van vóór de covid- epidemie zijn, aangezien deze stijgende lijn de afgelopen jaren al is ingezet. Door de instabiliteit van het openbaar vervoer zal er mogelijk meer gebruik worden gemaakt van het CVV. Tot slot is de NEA-index 1,5%.
6. Kapitaallasten
Vanwege het herfaseren van investeringen hebben we in 2025 een voordelig resultaat van € 0,26 mln.
7. Ontwikkelbudget sociale basis
Uit de verwachte incidentele compensatie voor 2023 en 2024 van de commissie van Ark wordt een incidenteel ontwikkelbudget gevormd, om ervoor te zorgen dat de (kosten van) jeugdhulp niet verder toenemen. Het ontwikkelbudget is bedoeld voor het versterken van de sociale basis en de lokale teams.
8. Opvang dak en thuislozen goudestraat
De opvanglocaties voor dak- en thuislozen in de Zaanstreek worden vernieuwd en uitgebreid. Tot die tijd worden dak- en thuislozen tijdelijk opgevangen in Wormerveer: Wandelweg (14 plekken) en Goudastraat (10 plekken). Mede doordat dit nu twee locaties zijn (straks locatie Boschjesstraat met 24 tot 28 plekken) is de subsidie voor Leger des Heils onvoldoende voor volledige openstelling. De Goudastraat dient daarom als winteropvang en voor flexibele opvang bij wachtlijsten. Door de toenemende vraag zijn meer opvangplekken nodig dan de 14 plekken op de Wandelweg. De gemeente moet opvang bieden aan dak- en thuislozen die niet zelfredzaam zijn. Dit gaat vaak om mensen met meerdere problemen die ook hulp nodig hebben. Om de wachtlijsten te verkorten, blijft de Goudastraat (10 plekken) open tot de nieuwe locatie Boschjesstraat (24-28 plekken) klaar is. Dit wordt verwacht tot 31 juli 2026. De kosten zijn € 0,27 mln. in 2025 en € 0,15 mln. in 2026.
9. Kostenverdeling
Wij verwijzen voor een toelichting naar de paragraaf bedrijfsvoering.
Mutaties met saldo neutraal effect op de Begroting
A. Sportpark Hoornseveld
De bouw van de voetbalaccommodatie start in 2025, in plaats van 2024, vanwege vertraging in het project. De financiering komt uit het Investeringsfonds en het Transformatiefonds. Zie ook programma 2.
B. Proeftuin toekomstscenario king- en gezinsbescherming
In 2025 wordt de huidige proeftuin naar een gebiedsgerichte proeftuin 2.0 doorontwikkeld. De aanvullende financiering komt uit een toegekende subsidie van € 0,5 mln. van het ministerie van Justitie & Veiligheid.
C. Capaciteit afd. contractmanagement
Er wordt personeel ingezet vanuit materieelbudget. De inzet is conform de DVO WMO/Jeugd en voor de projectgroep aanbesteding jeugd.
D. Onttrekking restant dekking Klaas Katerstraat 7
De verbouwing en renovatie voor de opvanglocatie aan de Klaas Katerstraat 7B had vertraging opgelopen. Dit kwam onder meer doordat er tijdens de verbouwing asbest was gevonden en het dak in een slechtere staat was dan gedacht. De verwachting is dat de verbouwing eind mei 2025 klaar is, de lasten hiervan worden dit jaar begroot en gedekt uit de reserve Plan Blokhuis.
E. Reserve budgetoverhevelingen
In 2024 zijn incidentele middelen overgeheveld naar 2025 via de reserve Budgetoverhevelingen (€ 3,7 mln.). Met deze begrotingswijziging worden deze middelen beschikbaar gesteld voor de opgaves.
- Opgave 1: €1.105.000
- Opgave 2: €1.370.000
- Opgave 3: €140.000
- Opgave 4: €360.000
- Opgave 5: €100.000
- Opgave 6: €90.000
- Opgave 7: €530.000